Türkiye’nin de tarafı olduğu Hava Yoluyla Uluslararası Taşımacılığa İlişkin Belirli Kuralların Birleştirilmesine Dair Sözleşme (“Montreal Konvansiyonu“) kapsamında düzenlenmiş olan sorumluluk sınırları, Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’nün (“ICAO“) yapmış olduğu değişiklikle, 28 Aralık 2024 tarihinden itibaren güncellenmiştir. 23 Mayıs 1999’da imzalanıp 4 Kasım 2003’te yürürlüğe giren, Türkiye için ise 14 Nisan 2009 tarihinde bağlayıcı olan Montreal Konvansiyonu’ndaki sorumluluk sınırı düzenlemeleri 2009’da ve 2019’da güncellenmişti. 28 Aralık 2024 tarihli Uluslararası Hava Taşımacılığında Sorumluluk Sınırı Değişikliği ile birlikte, güncel sorumluluk sınırları aşağıdaki şekilde olmuştur:
Madde 21
Ölüm veya bedensel yaralanma için sorumluluk sınırı 128.821 SDR’den 151.880 SDR’ye yükselmiştir.
Madde 22/1
Yolcu taşımacılığında yaşanan gecikme için sorumluluk sınırı 5.346 SDR’den 6.303 SDR’ye yükselmiştir.
Madde 22/2
Bagajın imhası, kaybı, hasarı veya gecikmesi için sorumluluk sınırı 1.288 SDR’den 1.519 SDR’ye yükselmiştir.
Madde 22/3
Kargonun imhası, kaybı, hasarı veya gecikmesi için sorumluluk sınırı 22 SDR’den 26 SDR’ye yükselmiştir.
Sorumluk Sınırlarının Kapsamı
Montreal Konvansiyonu ile belirlenmiş olan sorumluluk sınırları, uluslararası hava yolu taşımacılığı için geçerli olan sınırlardır. Bu kapsamda Montreal Konvansiyonu ile belirlenmiş olan sınırlar, yalnızca dış hat uçuşları için bağlayıcıdır. İç hat uçuşları için geçerli olan sorumluluk sınırları Türk Ticaret Kanunu’nda (“TTK“) düzenlenmiştir.
Yıllara Göre Uluslararası Hava Taşımacılığında Sorumluluk Sınırı
Montreal Konvansiyonu | 2003-2009 | 2009-2019 | 2019-2024 | Güncel Sınır |
Madde 21 | 100.000 SDR | 113.100 SDR | 128.821 SDR | 151.880 SDR |
Madde 22/1 | 4.150 SDR | 4.694 SDR | 5.346 SDR | 6.303 SDR |
Madde 22/2 | 1.000 SDR | 1.131 SDR | 1.288 SDR | 1.519 SDR |
Madde 22/3 | 17 SDR | 19 SDR | 22 SDR | 26 SDR |